VVD Dijk en Waard niet akkoord met het Grondstoffenbeleidsplan 2024-2027

In het Grondstoffenbeleidsplan Dijk en Waard 2024 – 2027 zijn een grondstoffenvisie, ambities en maatregelen opgenomen om te komen tot minder restafval en meer grondstoffen. VVD Dijk en Waard kon zich grotendeels vinden in het originele raadsvoorstel, maar was genoodzaakt om tegen te stemmen nadat twee amendementen werden aangenomen.

In Heerhugowaard werd restafval eens per twee weken opgehaald. Een voorstel om dit te veranderen naar eens per vier weken kreeg een meerderheid dankzij Lokaal Dijk en Waard, DOP, D66, GroenLinks, PvdA en Christenunie. Robert: ‘’Wij willen het afval scheiden stimuleren, maar we moeten niet overambitieus worden. Denk bijvoorbeeld aan gezinnen met kleine kinderen, die veel luiers gebruiken. Of wat denk je van inwoners die incontinentiematerialen nodig hebben.’’.

Als VVD Dijk en Waard hadden wij veel liever gezien dat er goede voorlichting komt om beter afval te scheiden, op dat gebied is er nog veel winst te behalen. Robert: ‘’En als we dan moeten veranderen, zet dan eerst een stap naar eens per drie weken. De stap die we nu moeten zetten is voor de inwoners niet uit te leggen en veel te groot. In een enquête hebben mensen ook aangegeven voor eens per twee á drie weken te zijn. De inwoners worden dus gewoon genegeerd, dat noemt men participatie!’’

Daarnaast is er ook een amendement aangenomen waardoor de gemeente nu een doelstelling heeft van maximaal 100 kg fijn restafval per inwoners in 2027, terwijl in het originele raadsvoorstel werd uitgegaan van 170 kg. Robert: ‘’Wij zijn als VVD Dijk en Waard tegen een diftar-systeem, maar het lijkt erop dat we toch die kant op gaan door veel te ambitieuze doelstellingen.’’