Falco zijn eerste 100 dagen als wethouder

Vanaf 3 januari 2022 was het dan zover, de eerste dag van Falco als wethouder in de nieuwe gemeente Dijk en Waard. ''Na 8 jaar raadslid te zijn geweest in Heerhugowaard was dit een mooie en eervolle kans''. Inmiddels zitten zijn eerste 100 dagen als wethouder erop en dat is een goed moment om eens terug te blikken.

Eerst een stapje terug. Eind november waren de verkiezingen in Dijk en Waard, toen zijn we als VVD de derde partij van Dijk en Waard geworden met 5 zetels. Een mooie en sterke positie waarmee we voortvarend een coalitie hebben gevormd met de DOP, Lokaal Dijk en Waard en Senioren Dijk en Waard. In dit akkoord zitten veel belangrijke punten voor de VVD, zeker als het gaat over woningbouw, dienstverlening, ondernemerschap en natuurlijke gezonde financiën.

Als wethouder heeft Falco een groot pakket aan portefeuilles, waaronder financiën, economie, dienstverlening, bedrijfsvoering en citymarketing. Falco ‘’Daarmee is de VVD goed vertegenwoordigd op de onderwerpen waar we graag stappen willen maken!‘’

Zo’n eerste week is wel even wennen. Falco: ‘’Stel je voor dat je binnenkomt op het gemeentehuis, je mag een kamer uitzoeken op de bestuursvleugel en je krijgt te horen waar de koffie staat. Waar ga je dan beginnen?’’ Na 8 jaar raadslidmaatschap en fractievoorzitterschap kent Falco al heel veel mensen die werken bij de gemeente. ‘’Dat bleek ook wel na de eerste kennismakingsgesprekken. Deze gesprekken met de afdelingen zijn wel heel belangrijk, want dat moment heb ik direct kunnen aangrijpen om de belangrijkste ambities te delen voor de komende jaren.’’

Vervolgens begon voor hem direct het werk. Falco: ‘’De eerste dossiers lagen al op mijn bureau. Vooral veel dingen die moeten gebeuren vanwege de fusie of besluiten die al zijn voorbereid door de vorige colleges. Zeker in de eerste weken was het nog wel rustig, daardoor had ik genoeg gelegenheid om de mensen beter te leren kennen en goed in te lezen in de dossiers die voor mij nieuw zijn. Stiekem werd ik ook wel ongeduldig want ik wil natuurlijk resultaat zien, we hebben grote uitdagingen die we willen oplossen en belangrijke ambities die we willen realiseren.’’

Een belangrijke ambitie is gezonde financiën voor de gemeente. En net als vrijwel iedere gemeente in Nederland, is het ook in Dijk en Waard lastig en moeten we keuzes maken. Falco: ‘’De komende paar maanden zijn daarom ook spannend, want we leggen nu de financiële basis voor de komende 4 jaar. Met een nieuwe inrichting van bijvoorbeeld onze kadernota en begroting, meer inzicht in de financiën via dashboards en natuurlijk de politieke keuzes die wij als college en gemeenteraad gaan maken.’’