Inburgering 2021

Betere Inburgering in Actieplan van 10-punten

Per 2022 gaat er een hoop veranderen op het gebied van Inburgering. Er is namelijk een nieuwe wet aangenomen, waardoor de gemeente Heerhugowaard (straks Dijk en Waard) zelf over Inburgering gaat. Op dit moment wordt dit nog vanuit Rijksoverheid geregeld.

Het huidige stelsel werkt niet, waardoor veel mensen niet goed inburgeren. En dat komt vaak niet door onwil. Er is sprake van malafide taalbureaus, waardoor veel mensen de Nederlandse taal niet of niet goed leren. Er is weinig begeleiding om te wennen aan de Nederlandse samenleving en de Nederlandse cultuur. En tot slot blijven veel mensen structureel werkeloos.

Omdat Dijk en Waard straks zelf gaat over inburgering, kwam fractievoorzitter Falco Hoekstra met het Actieplan Inburgering. De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft dit voorstel unaniem gesteund.

In dit actieplan staan 10 punten waardoor nieuwkomers beter kunnen meedoen! Door werken, de taal leren en inburgeren in één intensief traject.

Wil je meer weten over het Actieplan? Neem dan contact met ons op.

E-mail: VVDHeerhugowaard@gmail.com

Whatsapp: 06 25240350